DPF eli hiukkassuodatin

Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja polttaa sen sisältämät saasteet tuhkaksi. Hiukkassuodattimet ovat erittäin vikaherkkiä ja tukkeutuvat helposti.

Tukkeutunut suodatin aiheuttaa vakavan moottorivaurion mikäli asiaa ei korjata nopeasti.

Autovalmistajien huolto-ohjelmaan sisältyy suodattimen uusiminen määrätyn ajokilometrimäärän välein, hintahaarukka 1000€ – 5000€.

Useat autovalmistajat kieltävät biodieselin käytön hiukkassuodatinmalleissaan (mm. Audi, Seat, Skoda, VW). Tästä ongelmasta päästään suodattimen optimoinnilla.

Auto, jossa on hiukkassuodatin, kuluttaa enemmän polttoainetta kuin sama auto ilman suodatinta, mikä lisää CO2-päästöjä samassa suhteessa.

Lyhyet käyntijaksot ovat todellinen murha kyseiselle suodattimelle. Hiukkassuodattimen elinkaari lyhenee tuolloin huomattavasti, jolloin se tukkeutuu nopeasti ja aiheuttaa käyttäjälle huomattavia kuluja korjauksista.
Uusi hiukkassuodatin maksaa merkistä riippuen 500 – 5000€ ilman vaihtotöitä.

Hiukkassuodattimen poistaminen järjestelmästä (ei tieliikennekäyttöön) lisää hieman tehoja ja myös mahdollistaa suuremman tehon noston optimoinnin yhteydessä, koska putkisto virtaa vapaammin.
DPF-optimoinnin kautta vältytään suodattimen aiheuttamista vikakoodeista, vikatiloista ja tyhjennyspoltoista sekä myös moottorivauriolta, mikäli tukkeutunutta hiukkassuodatinta ei korjata ajoissa.